Sumber Manusia
s.m=sumber manusia
1. Kepentingan pengurusan s.m
- memastikan kaedah pemilihan yg sesuai digunakan supaya calon yg sesuai dipilih menyertai organisasi
- memastikan sumber tenaga kerja sentiasa berkualiti untuk meningkatkan daya saing
- memastikan organisasi mencapai tahap tenaga kerja yg optimum supaya kos pengeluaran dpt diminimumkan
- membangunkan sistem ganjaran dan pampasan yg adil untuk memastikan tahap motivasi pekerja yg tinggi
2. Fungsi pengurus s.m
- membentuk perhubungan yg harmonis dlm organisasi
- memastikan aspek undang-undang pekerjaan dipatuhi
- menyelaras hal-hal berkaitan dgn keselamatan dan kesihatan pekerja
3. Cabaran pengurusan s.m
Teknologi |
syarikat
menggunakan teknologi tinggi utk kekal berdaya saing |
Globalisasi |
meningkatkan kualiti
agar dpt bersaing dgn syarikat antarabangsa lain |
Perubahan ekonomi |
mempengaruhi
permintaan tenaga buruh di pasaran buruh |
Penstrukturan semula
organisasi |
menyesuaikan budaya
kerja mengikut struktur organisasi |
Keperluan pekerjaan |
menyediakan latihan berbentuk
kemahiran spy kemahiran pkj mencapai keperluan industri |
Kemasukan buruh asing |
mengadakan program
latihan kesedaran budaya, bahasa tempatan kpd pekerja asing |
Faktor politik |
perubahan polisi
mempengaruhi dasar buruh spt dasar pengambilan pekerja asing, kesihatan,
keselamatan pk |
Sistem perundangan |
mematuhi keperluan
undang2 spt membayar pkj kadar gaji minimum, cuti umum baru |
Peningkatan bilangan
pekerja wanita dlm sektor pekerjaan |
prihatin terhadap keperluan dan menjaga kebajikan mereka spt cuti bersalin, gangguan seksual di
tempat kerja |
Kepelbagaian tenaga
kerja |
tidak mengamalkan
diskriminasi berdasarkan jantina dan
orang kelainan upaya, memberi peluang yg sama |
4. Pengurusan s.m strategik
-Menarik sumber manusia
*perancangan keperluan s.m dilakukan berdasarkan keperluan kuantiti dan kualiti
-Membangun sumber manusia
*penyediaan program latihan dan pembangunan dpt memenuhi keperluan pkj sesuai dgn tuntutan sms
-Mengekal sumber manusia
*menyediakan ganjaran dan faedah yg baik, kompetitif (kemudahan kesihatan) utk mengekalkan s.m
5. Jenis tindakan disiplin
i. Disiplin positif
-tindakan awal utk memperbetulkan salah laku pekerja melalui kaunseling dan nasihat
ii. Disiplin progresif
-tindakan berperingkat drp hukuman ringan kpd hukuman lbh berat trd pkj yg gagal mengubah gelagat mrk setelah d.positif (pemberian amaran, penurunan pangkat)
6. Proses tindakan disiplin
-Amaran lisan
*teguran scr lisan trd pekerja yg melakukan kesalahan kali pertama, spt datang lambat
-Amaran bertulis
*pekerja yg masih mengulangi kesilapan yg sama wlpn diberi a.lisan
-Surat tunjuk sebab
*tindakan drastik kpd pekerja yg mengulangi kesalahan yg sama wlpn diberikan a.lisan dan a.bertulis
-Inkuiri
*menjalankan penyiasatan ke atas pkj setelah meneima surat tunjuk sebab drp pekerja
-Hukuman
*dikenakan ke atas salah laku pekerja slps siasatan yg teliti, spt penurunan pangkat
7. Masalah dlm tindakan disiplin
-Pembuktian salah laku
-Maklumat tt peraturan dan prosedur kesalahan salah laku
-Cabaran perundangan
-Proses yg mesti diikuti
8. Kepentingan perhubungan industri
-menjimatkan sumber organisasi krn pekerja bekerja mengikut arahan yg telah ditetapkan
-mempunyai semangat yg tinggi utk bekerja krn mempunyai hubungan yg baik dgn majikan
9. Fungsi kesatuan sekerja
-mewakili pekerja utk mengadakan perundingan dgn majikan mengenai isu kenaikan gaji
-mencari penyelesaian utk meningkatkan produktiviti utk kepentingan pihak yg terlibat
10. Peranan & kepentingan kesatuan sekerja
-mengadakan perundingan yg melibatkan pekerja dan majikan
*tt kepentingan pekerja spt upah dan masa bekerja
-menyediakan plb aktiviti dan kemudahan kpd pekerja
*mengadakan aktvt riadah dan sosial bagi megeratkan hubungan dgn ahli lain
11. Kaedah mengekalkan hubungan harmoni atr majikan dgn pekerja
-kedua-dua pihak perlu membuat penyiasatan dan memperoleh maklumat yg lengkap sebelum mengambil sbrg tindakan
-tidak menggunakan paksaan, ugutan dalam apa jua keadaaan
No comments:
Post a Comment