1. 时间分配
由于PengajianPerniagaan作答的总时间只有1小时40分钟,若学生们一不留神,肯定不够时间完成试卷。
以下时间仅供参考:
Bahagian
A
1-10
在每个题目只能停留5分钟,Bahagian A所花费的总时间是 50分钟。
TIPS:
遇到不会的题目,可以留点位置空着,必须继续做下一题,绝不可以一直停留在原地想答案!若回答完Bahagian A的题目还有多余的时间,这时可以倒回去尝试解答难题。 |
Bahagian B
11. Kajian
Kes (30分钟)
TIPS:
当阅读了题目后,先列出fakta khusus在题目旁边,再去文章中找跟fakta有关联的句子括号 ( ) 起来,接着迅速抄在作答纸!为了节省时间,不建议highlight哦! |
12. Esei二选一题目 (20分钟)
TIPS:
同样的先列出fakta khusus在题目旁边,再选择最有信心可以huraian好的一题。 不许在中途突然更改题目,这样会浪费很多的时间! |
2. 题目要求
Fakta Khusus – fakta yang telah ditetapkan 必须跟着已定好的答案
Contoh Soalan: Proses Kawalan Kualiti (PDCA)
1. Rancang (Plan)
2. Buat (Do)
3. Semak (Check)
4. Tindakan (Action)
Fakta Umum - fakta yang boleh diubah 只要答案合理就能被接受
Contoh Soalan: Kesan Stres kepada individu
-penurunan tahap kesihatan
-perubahan sikap
-perubahan tingkah laku
Bahagian A & Bahagian B (Esei)
KATA TUGAS SOALAN |
FOKUS |
MARKAH |
Nyatakan, Senaraikan,
Berikan |
-beri fakta sahaja -如果是fakta khusus 只需列出 -如果是fakta umum 需写完整的句子 Cth: ❌teknologi (答案不清楚) ✔️Pemindahan teknologi |
F = 1 |
Huraikan, Jelaskan, Terangkan |
-beri fakta, huraian dan contoh -简短的contoh可以辅助你的答案 |
F = 1 H = 1 C = 1 |
Bezakan, Bandingkan,
Perbezaan |
-jawab dalam bentuk KOTAK -依据题目所要的aspek 来做huraian -必须写清楚和完整的句子 |
Aspek = 1 H = 1
|
Bahagian B (Kaitan Kes)
KATA TUGAS SOALAN |
FOKUS |
MARKAH |
Huraikan, Jelaskan, Terangkan |
-fakta berkaitan dengan kes -definisi /huraian/maksud
(解释fakta的意思) -kaitan kes相关句子 |
F = 1m Maksud = 1m Kaitan kes = 1-2m |
⚠️注意:特别的题目
Soalan Perhitungan 算术题 |
-beri formula /rumus -tunjuk jalan
pengiraan -最后的答案一定要写 unit yang betul *没有写unit / 写错unit都是0分! |
Contoh 例子 |
-contoh yang sesuai dan mudah -如果题目有写berikan contoh yang berkaitan,就一定要menghuraikan contoh |
Gambar Rajah 图表 |
-lukis rajah betul -labelkan rajah(标上fakta/关键词 ) -需要huraian (若题目有注明) |
Proses, Langkah, Prosedur 过程/步骤 |
-fakta ditulis dengan mengikut susunan (必须根据顺序) -需要huraian (若题目有注明) |
3. 回答技巧&题目类型
TIPS: ➀
看题目要求 (Kata Tugas) ➁
看分数(大概知道答案长短) ➂ 在回答之前,每一个题目都需先抄完题目,也称为 "kepala ayat" (去除Kata Tugas,剩下的题目抄完) 注意:如果没有写题目,即使答案对也会导致0分哦! |
Soalan 1
Terangkan dua perbezaan antara perancangan strategik dengan
perancangan taktikal. [6]
Perbezaan antara perancangan strategik dengan perancangan taktikal ialah:
☝一定要写的开头题目
Aspek |
Strategik |
Taktikal |
Jangka masa [1] |
Jangka masa panjang lebih dari 5 tahun [1] |
Jangka masa sederhana kurang dari 1 tahun atau
untuk tindakan segera [1] |
Kegunaan [1] |
Mencapai visi dan misi objektif menyeluruh
syarikat [1] |
Mengagih sumber kepada kegiatan tertentu [1] |
TIPS:
若题目有指定的aspek就必须跟着,没有的话可以自行写,huraian必须完整。 |
Senaraikan empat Tahap Perniagaan. [4]
Tahap Perniagaan:
-Primer ✔️
-Sekunder✔️
-Huluan✔️
-Hilira ❌(Hiliran)
-Domestik✔️
TIPS:
只有前4个答案才算分,其他的不算分即使答案是对的,因为题目注明只要4个,所以一定要在前面写有把握的答案! |
Senaraikan Tahap Perniagaan. [4]
Tahap Perniagaan:
-Primer✔️
-Sekunder ✔️
-Huluan ✔️
-Hilira ❌(Hiliran)
-Domestik ✔️
TIPS:
题目没有注明要多少个,所以考生可以把全部答案列出来,获取满分的机率会更高。 |
Soalan 3
Nyatakan proses mendengar.[5]
Proses mendengar:
i. Menerima ✔️
ii. Memahami ✔️
iii. Menilai ❌
iv. Memberi tindak balas ❌
v.
Proses mendengar:
i. Menerima ✔️
ii. Memahami ✔️
iii.
iv. Menilai ✔️
v.
TIPS:
若不确定位置的顺序,绝对不要擅自把答案移前,反而应该留着空位填接下来的答案! |
Soalan 4
Nyatakan Proses Kawalan Kualiti (PDCA). [4]
Proses Kawalan Kualiti (PDCA):
1. Rancang (Plan)
2. Buat (Do)
3. Semak (Check)
4. Tindakan (Action)
TIPS:
记得请不要写英文Plan, Do, Check, Action! 虽然答案是对的,不过有些考官是不接受的,安全起见可以写国语或两个语言会更好哦! |
Nyatakan strategi dan taktik perundingan. [4]
Strategi dan taktik perundingan:
1. Good guy, bad guy
2. Outrageous
3. Nibbling
4. Red herring
TIPS:
以上问题的答案已固定在英文,所以就能写英文哦! *Jawapan fakta
khusus tidak digalakkan tulis dalam Bahasa Inggeris sekiranya fakta yang sedia
ada dalam Bahasa Inggeris. |
Soalan 5
Jelaskan 1 faktor pengeluaran yang
terlibat bagi Kilang Roti Maria. [3]
F: Modal insan
H: Merupakan sumber manusia yang menyumbang
tenaga, masa dan idea kepada organisasi di Kilang Roti Maria.
C: Kilang Roti Maria mempunyai modal insan
yang mahir dan separa mahir dalam pembuatan roti.
TIPS:
如果题目有注明地点、人物名字、产品,记得一定要写在答案里面,没有写就算离题了! |
分享完毕📝希望这个文章能够帮到你们 ~ 祝大家的PP都拿A!💯
这个笔记适用于每一个学期(Sem1-Sem3), 因为format是一样的哦 ~
若有任何疑问或错误,可以在下方留言让我知道 ~ 谢谢!
No comments:
Post a Comment