Pengenalan Kepada Pengurusan
STPM 2013
1.(a) Dua peranan seorang
pengetua swasta sebagai penjalin hubungan antara perorangan:
· Ketua
Pengetua swasta bertindak memberi arahan dan memotivasi guru-guru dan staf sokongan melaksanakan tugas. Contohnya, pengetua mengetahui perancangan sekolah mengenai kurikulum dan aktiviti kokurikulum bagi sekolahnya.
·
Penghubung
Pengetua mengekalkan networking
sama ada di dalam atau di luar. Pengetua berinteraksi dengan guru-guru, staf
sokongan, ibu bapa, pembekal dan sebagainya.
(b) Tiga faedah penggunaan Carta
Gantt dalam perancangan suatu projek pembinaan lebuh raya:
-menjadual perjalanan tugas agar
tidak berlaku pertindihan tugas
-menunjukkan tarikh mula dan tarikh
siap bagi mengenal pasti kemajuan projek mengikut jadual yang ditetapkan
-menunjukkan anggaran tempoh masa
pelaksanaan projek bagi mengelakkan kelewatan siap projek
(c) Proses kawalan dalam
perniagaan:
-menetapkan standard
-mengukur pencapaian/prestasi
semasa
-membanding pencapaian dengan
standard
-membuat langkah pembetulan
2.(b) Proses pembentukan
pasukan: [20m]
Pembentukan - pengenalan dan
penerimaan antara satu sama lain. Bermula proses orentasi dan penyesuaian.
Wujud ketidakpastian mengenai matlamat dan autoriti. Contohnya, ahli-ahli dalam
pasukan pemasaran syampu rambut tidak mengenali antara satu sama lain dan kabur
tentang matlamat penubuhan pasukan.
Peributan – timbul konflik untuk
menentukan ketua pasukan, peranan ahli pasukan. Tempoh pelaksanaan, skop
tanggungjawab, peraturan dan peranan yang dimainkan pertelingkahan dan
persaingan wujud menyebabkan rasa timbulnya rasa kekurangan kemajuan pasukan.
Contohnya, ahli-ahli dalam pasukan pemasaran syampu rambut akan berkempen untuk
menjadi ketua dan menonjolkan peranan masing-masing dalam pasukan.
Penyesuaian – semua pertelingkahan
antara ahli dapat diselesaikan. Ahli-ahli mula bekerjasama secara harmoni.
Kesannya, prestasi dan kualiti kerja meningkat. Contohnya ahli-ahli dalam
pasukan pemasaran syampu rambut telah memahami fungsi dan peranan masing-masing
dalam mencapai matlamat bagi memasarkan produk.
Pelaksanaan – pasukan mula
bertindak sebagai satu unit dan saling menyokong antara satu sama lain. Setiap
ahli komited dan menjalankan tugas masing-masing. Ahli-ahli pasukan pemasaran
syampu rambut menjalankan tugas seperti memberi penerangan, memujuk, dan
memilih sasaran pengguna.
Penangguhan – apabila sesuatu tugas
telah disempurnakan, bermaksud matlamat pasukan telah tercapai. Penubuhan
pasukan bersifat sementara dan dibubarkan apabila matlamat tercapai. Contohnya
pasukan pemasaran syampu rambut akan dibubarkan apabila matlamat untuk
memperkenalkan produk baharu tercapai.
STPM 2013(U)
1.(a) Konsep keberkesanan dan
kecekapan dalam pengurusan sesebuah pasar raya:
Konsep keberkesanan-
kemampuan pengurus atau pekerja pasar raya untuk melaksanakan segala aktiviti
atau kerja yang mempunyai sistem susun atur barangan di rak-rak dan pelabelan
mampu meningkatkan keuntungan syarikat yang telah dirancang agar matlamat
organisasi dapat dicapai.
Konsep kecekapan- kemampuan
pengurus atau pekerja pasar raya untuk melaksanakan segala aktiviti atau kerja
dalam organisasi dengan cara terbaik melebihi matlamat yang telah dirancang,
iaitu memastikan pelanggan atau pekerja dengan mudah dan cepat dapat mencari
barangan di rak-rak kerana adanya sistem susun atur dan pelabelan barangan yang
sistematik
(b) Kemahiran pengurusan
seperti:
i. Konseptual
-pihak pengurusan atau pengurus
perlu memiliki kemahiran ini untuk melihat keperluan dan agihan tugas atau
sumber dari perspektif organisasi secara menyeluruh, iaitu meliputi interaksi
daripada pelbagai jabatan atau unit dalam syarikat serta juga kesan daripada
persekitaran luar syarikat seperti pengaruh komuniti, social dan sasaran
pasaran
-contoh, kaedah perkongsian
maklumat dalam penyediaan maklumat kewangan seperti penyediaan bajet. Pengurus
kewangan perlu mahir untuk berinteraksi antara jabatan atau unit pemasaran dan
perlu memberi maklumat sasaran pasaran kepada bahagian pengeluaran untuk bajet
kewangan yang diperlukan bagi mengeluarkan sesuatu produk
ii. Kemanusiaan
-pihak pengurusan atau pengurus
perlu memiliki kemahiran yang berkaitan pengendalian perhubungan kerja dalam
kumpulan dan bekerjasama dengan orang lain sama ada di dalam syarikat atau di
luar syarikat
-contoh, dalam keadaan seseorang
pengurus yang ingin menentukan agihan perbelanjaan, seorang pengurus kewangan
perlu mahir dalam memujuk atau berunding untuk mendapatkan maklumat kewangan
yang diperlukan daripada pengurus di jabatan atau unit lain
(c) Konsep pengorganisasian yg
berikut dalam syarikat pengangkutan awam:
i. Rantaian arahan
-merupakan rantaian perintah yang
jelas, tiada sekatan, tidak putus-putus dalam menghubungkan antara setiap
pekerja iaitu pemandu dalam organisasi dengan pekerja di peringkat lebih tinggi
daripada penyelia dan seterusnya ke peringkat yang lebih tinggi iaitu pengurus
operasi yang wujud dalam carta organisasi
ii. Pemusatan autoriti
-merupakan konsep yang berkaitan dengan
segala pembuatan keputusan mengenai sesuatu aktiviti atau kaedah penyelesaian
masalah
-contoh, tugas mengenai jadual
pemandu dan laluan perkhidmatan hanya dibuat oleh pengurus peringkat atasan
sahaja
iii. Pemencaran autoriti
-merupakan konsep yang berkaitan
tentang segala pembuatan keputusan mengenai sesuatu aktiviti atau penyelesaian
masalah
-contoh, tugas menyediakan jadual
pemandu dan laluan perkhidmatan didelegasikan oleh pengurusan peringkat atasan
kepada peringkat penyelia
(d) Empat kepentingan kawalan
bagi sesebuah organisasi:
-pengawalan yang berkesan
membolehkan segala aktiviti
-pengawalan dapat membantu
mengelakkan daripada berlaku sebarang penyelewengan yang boleh dijangka
-pengawalan membolehkan punca
kesilapan atau punca masalah penyelewengan dikenal pasti dengan segera supaya
tindakan pembetulan yang tepat dapat diambil
-pengawalan yang berkesan dapat
memberi maklumat dan maklum balas mengenai prestasi ke atas tugas yang telah
diarahkan atau didelegasikan
STPM 2014
1.(b) i. Maksud pengurusan:
-pengurusan merupakan proses
merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal sumber manusia dan bukan
manusia untuk mencapai matlamat organisasi.
ii. Dua kepentingan pengurusan
dalam organisasi perniagaan:
-membantu mencapai matlamat
organisasi
-menggunakan sumber secara optimum
(g) Perbezaan antara perancangan
strategik dengan perancangan taktikal:
Aspek |
Perancangan Strategik |
Perancangan Taktikal |
Jangka Masa |
jangka masa panjang iaitu lebih daripada 5 tahun |
jangka masa pendek iaitu kurang daripada setahun |
Penyediaan |
pengurusan peringkat atasan |
pengurusan peringkat pertengahan |
(j) Transformational leader
ialah pemimpin yang mampu memberi inspirasi dan dorongan kepada pengikut untuk
melakukan perubahan ke arah kebaikan untuk kejayaan syarikat.
Jenis kepimpinan yg diamalkan
oleh Encik Ruslam:
Kepimpinan transactional
-jenis kepimpinan ini menekankan
pemberian arahan pemimpin kepada pekerja untuk mencapai sesuatu matlamat
seseorang pemimpin. Kepimpinan ini memberi ganjaran bagi pencapaian baik dan
memberi denda jika pencapaian tidak memuaskan. Encik Ruslam mengurangkan
bilangan staf untuk memastikan misi syarikat berjaya, maka kepimpinan
transactional telah diamalkan oleh beliau.
Kepimpinan karismatik
-pemimpin jenis ini ialah seseorang
pemimpin yang mempunyai kebolehan dalam mempengaruhi dan mendorong pekerja
untuk mencapai sesuatu matlamat organisasi. Encik Ruslam mendorong semua
pekerja yang patah semangat untuk berusaha ke arah pencapaian visi yang
berfokus kepada kecemerlangan, maka beliau dikatakan mengamalkan kepimpinan
karismatik.
STPM 2014(U)
1.(a) Maksud pemusatan dan
pemencaran autoriti dalam pengorganisasian:
Pemusatan- keadaan bagi seseorang
pengurus ataasan mempunyai kuasa penuh dalam membuat keputusan dan autoriti
yang diberikan kepada kakitangan bawahan adalah sedikit dan terbatas
Pemencaran autoriti- pihak
pengurusan atasan hanya membuat sebahagian daripada keputusan dan kuasa yang
diagihkan kepada kakitangan bawahan tersebut untuk membuat keputusan adalah besar
dan meluas mengikut ketetapan objektif yang dibenarkan
(b) Teori motivasi- Teori
Hierarki Keperluan Maslow
Keperluan yang dimaksudkan:
-keperluan fisiologi
-keperluan keselamatan
-keperluan social
-keperluan penghargaan diri
-keperluan pencapaian hasrat diri
(c) Kaedah kawalan awalan dapat
menjamin keselamatan sesuatu produk pelangsingan badan agar ia selamat dan
tidak memberi kesan sampingan kepada kesihatan pengguna:
-kawalan awalan merupakan kawalan
yang dibuat terhadap input sebelum bermula proses pengeluaran untuk memastikan
bahan-bahan mentah dan rumusan yang digunakan dalam proses transfromasi telah
memenuhi standard atau piawaian yang ditetapkan
-input terdiri daripada bahan
mentah, kewangan dan mesin pengeluaran yang digunakan perlu dipastikan mutunya
untuk mengelakkan berlakunya kerosakan, kecacatan yang membawa kesan sampingan
kepada keselamatan dan kesihatan pengguna
STPM 2015
1.(a) Dua fungsi pengurusan yang
dilaksanakan dalam sesebuah organisasi:
Perancangan
-proses menentukan matlamat dan
membentuk tindakan susulan untuk mencapai matlamat tersebut. Contohnya,
matlamat organisasi ialah meningkatkan jualan dan tindakan susulan menurunkan
harga.
Pengorganisasian
-merupakan proses mengatur dan
menyelaras tugas dan sumber organisasi untuk melaksanakan pelan tindakan bagi
mencapai matlamat organisasi. Contohnya, pengorganisasian ialah membentuk
struktur organisasi yang sesuai serta pemberian tugas dan tanggungjawab kepada
pekerja.
(b) Tiga peringkat pengurusan
dalam sesebuah organisasi:
Peringkat pengurusan atasan
-bertanggungjawab menetapkan
polisi, membentuk strategi, membuat perancangan strategik dan menentukan dasar
organisasi. Contoh, Presiden dan pengurus besar
Peringkat pengurusan pertengahan
-terlibat dalam perancangan
taktikal dan bertanggungjawab kepada pengurusan atasan. Contoh, pengurus
kewangan
Peringkat pengurusan bawahan
-bertanggungjawab untuk menyelia
aktiviti pekerja dan operasi pengeluaran secara langsung. Contoh, penyelia
(d) Pengaruh kuasa ganjaran dan
kuasa desekan ke atas produktiviti sesebuah organisasi:
Kuasa ganjaran
-kuasa yang dapat mengawal pekerja,
merupakan satu kuasa positif yang boleh menyebabkan perubahan tingkah laku
pekerja di mana pekerja dapat menyumbang kepada peningkatkan produktiviti
organisasi. Kuasa yang memberi ganjaran sama ada dalam bentuk wang atau bukan
wang. Jika ganjaran yang diberikan adalah tinggi, pekerja akan bekerja
bersungguh-sungguh dan produktiviti organisasi meningkat. Contoh kuasa ganjaran
ialah seorang ketua memberi bonus kepada pekerja.
Kuasa desakan
-merupakan kuasa dendaan yang
bersifat negatif kerana kuasa ini mengawal pekerja melalui paksaan dendaan dan
juga ugutan. Pekerja akan bekerja bersungguh-sungguh dan meningkatkan
produktiviti supaya mereka tidak dikenakan tindakan negatif. Contoh kuasa
desakan ialah seorang pengurus menahan kenaikan pangkat pekerjanya.
(e) Empat kegunaan fail meja:
-mengetahui senarai tugas dan
tanggungjawab yang perlu dilaksanakan
-mengetahui dan memahami prosedur
kerja yang perlu dilaksanakan
-mengetahui bidang kuasa yang
dipunyainya
-menerangkan objektif jabatan
3.(b) Lima faktor pekerjaan yang
boleh mendatangkan stes kepada pekerja dalam sesebuah organisasi:
·
Faktor beban tugas
-kerja yang terlalu banyak atau
kerja yang perlu disiapkan dalam masa singkat akan menyebabkan stress. Kerja
yang sedikit atau tugas tidak mencabar akan menyebabkan pekerja rasa tertekan
·
Kurang atau lebih kelayakan dari pekerjaan
-pekerja yang tidak cukup kemahiran
atau kelayakan juga rasa tertekan apabila diberikan tugas yang mencabar
manakala pekerja yang mempunyai kelayakan yang lebih akan berasa tidak
bermotivasi dan rasa tertekan untuk
menjalankan kerja
·
Konflik peranan
-merujuk kepada subordinat yang
bertanggungjawab kepada lebih daripada satu peranan. Subordinat mengalami masalah
dalam memilih peranan yang lebih utama. Contoh, penyelia akaun diarahkan untuk
menjalankan tugas pemasaran dan ini menimbulkan konflik.
·
Kekaburan peranan
-pengurus tidak jelaskan dengan
terang kepada subordinat akan tugas dan tanggungjawab. Oleh itu, pekerja tidak
faham dan tidak dapat menjalankan tugas dengan baik. Pengurus harus menjelaskan
peranan yang perlu dimainkan oleh subordinat.
·
Gangguan seksual
-gangguan di tempat kerja mungkin
kerap berlaku kepada pekerja wanita. Gangguan seksual ini akan menyebabkan
pelerja berasa tidak selesa, tidak selamat, dan menimbulkan tekanan dan emosi.
STPM 2015(U)
1.(a) Dua peranan pengurus
sebagai pembuat keputusan:
·
Sebagai usahawan
-bertanggungjawab mengurus dan
menggendalikan pengurusan, berusaha meningkatkan perniagaan dengan melaksanakan
idea-idea baharu, berfikir kreatif, kritis dan inovatif
·
Sebagai pengagih sumber
-bertanggungjawab mengagihkan
sumber organisasi atau faktor pengeluaran seperti bahan mentah, kewangan,
modal, sumber manusia kepada jabatan tertentu mengikut keperluan organisasi
(b) Dua jenis perancangan
mengikut jangka masa dan kaitannya dengan peringkat pengurusan:
i. Rancangan jangka masa pendek
iaitu kurang dari satu tahun
-pihak pengurusan bawahan membuat
perancangan aktiviti bagi tempoh 1 tahun
-rancangan ini juga dikenal sebagai
rancangan operasi
ii. Rancangan jangka masa sederhana
iaitu antara 1 hingga 3 tahun
-pihak pengurusan pertengahan
terlibat dalam perancangan ini
-rancangan ini juga dikenali
rancangan taktikal
(c) Maksud visi, misi dan
objektif dalam rancangan strategik bagi sesebuah organisasi perniagaan:
Visi:
-merupakan matlamat/wawasan yang
ingin dicapaikan oleh perniagaan pada masa hadapan
-berjangka panjang berkaitan dengan
hala tuju yang ingin dicapai
Misi:
-merujuk kepada tujuan dan sebab
sesebuah organisasi perniagaan ditubuhkan
-dinyatakan secara umum iaitu
menjelaskan skop operasi syarikat, pihak berkepentingan yang terlibat dan
produk ditawarkan di pasaran
Objektif:
-merujuk kepada sasaran atau hasil
akhir yang perlu dicapai oleh organisasi dalam tempoh jangka masa pendek
biasanya 1 tahun
-setiap jabatan dalam sesebuah
organisasi mesti menetapkan objektif masing-masing
-objektif yang ditetapkan sejajar
dengan rancangan strategik, rancangan taktikal dan rancangan operasi
(d) Dua perbezaan antara jenis
kepimpinan karismatik dengan kepimpinan berwawasan:
Aspek |
Kepimpinan Karismatik |
Kepimpinan Berwawasan |
Sifat/Ciri |
-keperibadian yang mempesonakan, mempunyai kelebihan tersendiri dan
menyakinkan |
-berpandangan jauh, mempunyai misi, objektif yang jelas dan sentiasa
membuat penambahbaikan untuk masa hadapan |
Cara |
-dapat mewujudkan keyakinan yang tinggi dalam kalangan pengikut dengan
mempamerkan imej yang positif dan keyakinan diri yang tinggi |
-dapat memotivasikan pekerja dan memperlihatkan hala tuju yang jelas
berdasarkan perancangan dan matlamat yang telah ditetapkan |
STPM 2016
1.(a) Tiga peranan pengurus
sebagai antara perorangan(interpersonal):
· ➨Sebagai orang terpenting atau lambang(simbol)
-pengurus bertanggungjawab
menjalankan beberapa tugas yang berbentuk simbolik, wakil jabatan, atau orang
penting dalam sesuatu acara atau peristiwa penting syarikat
· ➨Sebagai pemimpin atau ketua (leader)
-pengurus memimpin pekerja dalam
melaksanakan tugas untuk meningkatkan prestasi, menyelaras atau mengkoordinasi
tugas antara jabatan, memotivasikan pekerja, melaksanakan tugas, dan menjadi
contoh atau ikutan (role model)
· ➨Sebagai penghubung/koordinator atau orang tengah
-pengurus bertanggungjawab
mewujudkan atau mengekalkan hubungan dalam organisasi dan di luar organisasi
(b) Jenis kemahiran pengurusan:
i. Pengurusan masa
-pengurus berkemampuan menjadualkan
kerjanya yang perlu dilaksanakan dalam masa yang terhad
-contohnya, menghadiri temu janji
dengan pelabur perlu didahulukan berbanding mesyuarat dalaman
ii. Pembuatan keputusan
-pengurus perlu bijak mengenal
pasti masalah serta memilih alternatif terbaik dalam menyelesaikan masalah
-contohnya, pengurus jualan membuat
pilihan alternatif terbaik membuka outlet perniagaan baharu
(c) Dua kebaikan pemencaran
autoriti dalam sesebuah organisasi:
-dapat mengurangkan beban tugas
iaitu pengurus atasan dapat menjalankan tugas yang lebih penting
-subordinat berpeluang menunjukkan
bakat atau kebolehan kepimpinan
-dapat menghindari karenah
birokrasi yang berlaku terutamanya bagi organisasi yang besar dan banyak
cawangan
-proses membuat keputusan dapat
dipercepatkan kerana kuasa diperuntukkan di peringkat pengurusan bawahan
STPM 2016(U)
1.(a) i. Pelopor Pendekatan Pemikiran
Pengurusan Moden:
-Pelopor Pendekatan Sistem ialah
Chester Bernard, Fremon Kast, James Rozenzweig dan Ladwig Von Bertanlanffy
-Pelopor Pendekatan Kontigensi
ialah Joan Woodward, James Thompson dan Jay Lorseh
ii. Dua ciri pendekatan
pemikiran pengurusan moden:
· ➨ ciri-ciri sistem
-organisasi
merupakan satu sistem yang sama setiap bahagian dalam sistem itu mempunyai
hubung kait antara satu dengan yang lain
-setiap tindakan
dalam bahagian yang berlainan akan saling memberi kesan antara satu dengan yang
lain akan memberi kesan kepada organisasi secara keseluruhan
· ➨ ciri-ciri kontigensi
-gaya kepimpinan
bergantung kepada situuasi, sifat atau ciri pekerja atau orang yang dipimpin.
Contoh gaya kepimpinan autokratik sesuai untuk pekerja yang bersifat negatif,
pasif/pemalas.
-pengurus perlu
rasional dalam menggunakan gaya kepimpinan mengikut faktor situasi yang berlaku
dalam sesebuah organisasi
(b) Tiga kepentingan kemahiran
konseptual dalam pengurusan peringkat atasan bagi sesebuah organisasi
perniagaan:
-membentuk hala tuju dan membuat
perancangan jangka panjang bagi sesebuah organisasi dan membentuk strategi
untuk mencapai matlamat organisasi
-memahami persekitaran dalaman dan
luaran organisasi dan diambil kira dalam pengurusan organisasi
-berupaya meramal dan menjangkakan
perubahan yang akan berlaku kepada persekitaran luaran organisasi
(c) Dua jenis perancangan
mengikut peringkat dalam sesebuah organisasi:
·
Perancangan strategik
-merupakan perancangan jangka
panjang yang mana tumpuan melihat peluang, kekuatan, kelemahan dan ancaman
supaya dapat memacu organisasi dengan cekap dan berkesan
-perancangan ini dilakuakn oleh
pihak pengurusan atasan
·
Perancangan taktikal
-merupakan perancangan jangka masa
sederhana yang menterjemahkan rancangan strategik yang umum dan luas ke bentuk
matlamat yang lebih spesifik dan mudah difahami
-perancangan ini dilaksanakan oleh
pengurusan pertengahan
(d) Ciri-ciri motivasi Herzberg:
· Faktor
hygiene
-merangkumi faktor luaran yang
memotivasikan pekerja seperti gaji, faedah dan manfaat, tempat kerja yang
kondusif atau selesa
·
Faktor motivasi
-merangkumi faktor dalaman iaitu
berbentuk intrinsik seperti tanggungjawab, pengiktirafan, penghargaan dan
kreativiti
(j) Dua jenis kuasa yang
dimiliki oleh Encik Ramli:
·
Kuasa sah
-kuasa yang diperoleh daripada
lantikan atau jawatan
-contohnya, Encik Ramli merupakan
pemilik dan pengurus besar kilang tersebut.
·
Kuasa kepakaran
-keupayaan pemimpin mempengaruhi
pengikutnya disebabkan pengetahuan dan kemahiran yang dimiliki oleh pemimpin
tersebut
-contohbya, Encik Ramli
berpengalaman selama 20 tahun dalam bidang yang diceburinya dan menjadi pakar
rujuk.
STPM 2017
1.(a) Maksud keberkesanan dan
kecekapan dalam sesebuah syarikat pengeluar pakaian:
Keberkesanan bermaksud
menyempurnakan sesuatu kerja yang membantu ke arah memenuhi objektif sesebuah
syarikat. Sebagai contoh, syarikat pengeluar pakaian mengeluarkan pakaian
muslimah
Kecekapan bermaksud melaksanakan
sesuatu kerja dengan usaha, perbelanjaan dan sisa yang minimum. Sebagai contoh,
syarikat menetapkan jumlah pengeluaran pakaian sebanyak 1000 pasang dalam
sebulan. Pada hujung bulan, syarikat telah menghasilkan sebanyak 1300 pasang
tanpa meningkatkan kos.
(b) Dua kemahiran yang penting
yang perlu dimiliki oleh Peyelia Operasi kilang perabot:
·
Kemahiran teknik
-merupakan kebolehan untuk memahami
dan mengaplikasikan kaedah atau prosedur dan teknik
-sebagai contoh, menggunakan
teknlogi dan kemahiran untuk kerja harian dan memberi tunjuk ajar atau
penerangan kepada para pekerja
·
Kemahiran pengurusan masa
-merupakan penggunaan masa dengan
cekap dan berkesan
-sebagai contoh, menyiapkan kerja
sebagaimana yang dirancang dan mengetahui masa yang diperlukan bagi sesuatu
kerja
(c) Cara seseorang pengurus
menggunakan gaya kepimpinan autokratik untuk mempengaruhi subordinatnya:
-gaya kepimpinan autokratik merujuk
kepada semua keputusan adalah dibuat oleh pengurus tanpa perlu bertanya kepada
rakan sejawat ataupun subordinat
-pemimpin memastikan subordinat
hanya menurut arahan daripada ketua
-sesuai untuk pekerja-pekerja di
peringkat bawahan seperti buruh binaan dan pekerja kontrak
(d) Dua kepentingan kerja
berpasukan terhadap pembuatan keputusan:
-kualiti keputusan lebih baik
kerana banyak idea disumbangkan oleh ahli pasukan
-dapat membantu ahli-ahli mempelajari
kemahiran dan pengetahuan baharu dalam membuat keputusan
STPM 2017(U)
1.(a) Dua peranan pengurus
sebagai peranan bermaklumat(informational):
Sebagai pengawas
-pengurus perlu peka terhadap
persekitaran dalaman dan luaran organisasi agar dapat mengumpul maklumat sama
ada dari dalam atau luar organisasi
-contohnya, dengan memantau
maklumat perniagaan, industri atau persekitaran, pihak pengurusan dapat
melaksanakan peranan dengan lebih baik
Sebagai penyampai
-pengurus perlu menyampaikan
maklumat kepada para pekerja di dalam organisasinya
-contohnya, perancangan yang
digariskan oleh pengurus atasan mestilah disampaikan kepada semua staf
organisasi
(b) Peranan setiap peringkat
pengurusan dalam memastikan kejayaan sesebuah organisasi:
·
Peringkat pengurusan atasan
-melihat organisasi secara
menyeluruh dan memastikan kejayaan seluruh organisasi dengan merancang,
mengorganisasi, memimpin dan mengawal
-menentukan wawasan, matlamat, hala
tuju, visi, misi, prosedur dan menyediakan strategi jangka panjang
·
Peringkat pengurusan pertengahan
-menterjemahkan wawasan, matlamat,
hala tuju, visi dan misi yang telah disediakan oleh pengurusan atasan serta
menyediakan strategi jangka sederhana
-merancang aktiviti,
mengorganisasi, memberi arahan dan mengawal objektif jabatan untuk jangka masa
sederhana
·
Peringkat pengurusan bawahan
-melaksanakan rancangan yang
disediakan oleh peringkat pengurusan pertengahan
-memastikan semua aktiviti dan
operasi yang dirancang berjalan lancer
-menyediakan perancangan, membuat jadual
kerja, menyelia dan memantau objektif bagi jangka masa pendek
(c) i. Maksud pasukan:
-sekumpulam manusia yang
berinteraksi secara berterusan untuk mencapai sesuatu matlamat bersama
ii. Tiga kepentingan pasukan
dalam sesebuah organisasi:
-dapat melakukan tugas yang tidak
boleh dilakukan secara individu
-dapat memberikan motivasi kepada
ahli pasukan
-dapat mengumpulkan bakat dan
kemahiran yang berbeza
(d) Dua langkah pertama yang
terdapat dalam proses kawalan:
·
Menetapkan standard
-merujuk kepada sesuatu ukuran
prestasi yang diharapkan
-standard wujud dalam bentuk
standard input atau standard kualiti
-standard input merujuk kepada
prestasi kerja individu
-standard output merujuk kepada
standard kualiti/kuantiti/masa
·
Mengukur pencapaian
-proses di mana pemantauan dibuat
dan mengukur hasil/output semasa
-untuk mengukur prestasi sebenar
pelaksanaan perancangan
-tahap pencapaian perlu diukur
secara berkala dan berterusan
3. Tiga jenis kepimpinan yang
boleh diamalkan oleh seorang pemimpin:
·
Transactional
-pemimpin transactional menentukan
apa yang perlu dilakukan oleh subordinat untuk mencapai objektif organisasi
-bagi pekerja yang menunjukkan
kejayaan mereka akan diberi ganjarandan bagi pekerja yang gagal mencapai
prestasi akan menerima denda atau hukuman
-contohnya, pemberian bonus kepada
pekerja adalah berdasarkan prestasi yag ditunjukkan
·
Transformational
-pemimpin transformational akan
membuat perubahan drastic dalam sesebuah organisasi
-pemimpin jenis ini bertindak
sebagai agen perubahan dan membina komitmen yang tinggi untuk mencapai visi
-contohnya, pengurus baharu
menukarkan jadual bekerja dari 3 shif kepada 2 shif
·
Karismatik
-merupakan seorang pemimpin yang
mempunyai kelebihan yang tersendiri dalam mendorong, mengarah dan mempengaruhi
pekerjanya supaya mereka melakukan tugas
-contoh, pengurus akan menunjukkan
contoh yang baik untuk diikuti oleh para pekerjanya
·
Berwawasan
-merupakan pemimpin yang mampu
mewujudkan imej yang positif untuk masa depan organisasi
-berupaya menetukan hala tuju
organisasi berdasarkan perancangan dan juga matlamat yang telah ditetapkan
-contohnya, pengurus memberitahu
kepada pekerjanya tentang rancangan masa depan syarikat yang memberikan
keuntungan kepada syarikat dan juga pekerja
STPM 2018
1. Empat prinsip yang
diperkenalkan oleh Henry Fayol:
-pembahagian kerja
-autoriti
-disiplin
-panduan arahan
2.(a) Maksud gaya kepimpinan
demokratik:
-merupakan gaya kepimpinan yang
melibatkan pengurus dan subordinat membuat keputusan secara bersama
(b) Tiga contoh gaya kepimpinan
demokratik dalam pengurusan sesebuah organisasi:
-pengurus dan subordinat berbincang
bagi menyelesaikan masalah
-pengurus dan subordinat sama-sama
membuat keputusan
-kejayaan dan kegagalan bergantung
kepada prestasi pengurus dan subordinat
3. Bezakan pemimpin formal
dengan pemimpin tidak formal dari aspek matlamat, jawatan dan bidang kuasa:
Aspek |
Pemimpin Formal |
Pemimpin Tidak Formal |
Matlamat |
-untuk memenuhi matlamat organisasi |
-untuk memenuhi objektif kumpulan |
Jawatan |
-dilantik secara rasmi |
-mendapat persetujuan ahli |
Bidang kuasa |
-mengikut perundangan dan peraturan organisasi |
-ditentukan oleh kumpulan |
4. Dua alat kawalan yang sesuai
digunakan bagi sesebuah syarikat yang mendapat projek membina bangunan sekolah:
· ➨ Bajet
-rancangan terperinci yang
dinyatakan dalam bentuk nilai kewangan atau merupakan ramalan atau jangkaan
hasil, belanja dan perbelanjaan modal.
-syarikat yang mendapat projek
untuk menyiapkan bangunan sekolah perlu menggunakan bajet untuk mengawal jumlah
belanja seperti pembelian bahan mentah, gaji pekerja dan sebagainya
· ➨ Carta Gantt
-penjadualan rancangan berbentuk
graf mendatar yang menunjukkan aktiviti mengikut susunan untuk disiapkan dan
masa yang diperuntukkan
-syarikat yang mendapat projek
untuk menyiapkan bangunan sekolah menggunakan carta gantt untuk mengawal masa
bagi menyiapkan aktiviti yang disusun mengikut urutan proses
STPM 2018(U)
1. Empat fungsi pengurusan dalam
sesebuah organisasi:
-perancangan
-pengorganisasian
-kepimpinan
-pengawalan
2. Perniagaan Zafaran
mengeluarkan kordial pelbagai perisa. Kos tetap syarikat ialah RM12 000.00.
Harga jualan sebotol kordial ialah RM9.00 dan os berubah sebotol kordial ialah
RM4.20.
Hitung:
(a) Titik pulang modal
=kos tetap /
(harga seunit-kos berubah seunit)
=RM12 000 /
(RM9-RM4.20)
=RM12 000 / RM4.8
=2500 botol
=kos berubah + kos
tetap
=(2500 botol x
RM4.20) + RM12 000
=RM22 500
3. Empat ciri objektif untuk
menjadikan sesuatu rancangan strategik itu boleh mencapai matlamat yang
ditetapkan:
-khusus
-boleh diukur
-mampu dicapai
-realistik
4.
Z |
Keperluan penghargaan |
Y |
X |
Keperluan fisiologi |
Peringkat X, Y, Z
X – merupakan keperluan keselamatan
-bertujuan untuk mengelakkan diri
manusia daripada perkara yang boleh mencederakan atau menjejaskan masa depan
mereka
-keperluan untuk melindungi diri
daripada kecederaan atau kehilangan nyawa, keamanan persekitaran, kestabilan
keluarga dan jaminan pekerjaan
Y – merupakan keperluan social
-keperluan untuk berkasih saying
dan berinteraksi sesama manusia
-manusia memerlukan rakan-rakan
atau kumpulan tertentu untuk berinteraksi
Z – merupakan keperluan pencapaian
hasrat diri
-keperluan seseorang individu untuk
menunjukkan keupayaan potensi diri dalam melaksanakan sesuatu perkara
-keperluan untuk maju dan
memperoleh kejayaan dengan menggunakan segala bakat dan potensi yang ada
padanya
No comments:
Post a Comment