Kemahiran Komunikasi
STPM 2013
1. (f) Tiga prinsip berunding antara pengurus
syarikat dengan pembekal :
-Tumpuan kepada minat dan bukan kedudukan iaitu perunding
memberikan penekanan kepada masalah dan tidak mengambil kesempatan dengan
menggunakan kedudukan sendiri
-Asingkan manusia daripada masalah iaitu memberikan
tumpuankepada masalah dan mengelakkan daripada beremosi
-Jana pelbagai pilihan iaitu menjana pelbagai alternative penyelesaian yang munasabah kepada masalah
(g) Dua teknik
mendengar secara aktif :
-Mengulang maksud pembicara iaitu pendengar menyebut semula
maksud isi pembicara berulang kali untuk memastikan kefahamannya.
-Meluahkan kefahaman terhadap perasaan pembicara iaitu
pendengar menghayati perasaan, emosi, oleh pembicara
(h) Empat peranan
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT)
dalam memasarkan produk syarikat :
-medium pengiklan produk atau memperkenalkan produk baharu
-medium tempahan barangan secara atas talian
-medium bagi pengguna membuat perbandingan harga atau
senarai harga
-menyimpan data pelanggan
STPM 2013 (U)
1. (g) Dua halangan
komunikasi psikologikal yang boleh berlaku dalam mesyuarat antara pegurus
jualan dari Malaysia dengan pengarah bahagian pembelian dari Korea berkaitan
dengan kontrak pembelian :
-disebabkan oleh cara berfikir yang berlainan, persepsi atau
tanggapan yang berbeza antara pengurus Malaysia dengan pengarah Korea
-mempunyai persepsi berbeza terhadap sesuatu idea disebabkan
oleh nilai atau sikap yg berbeza
-pengaruh emosi juga mempengaruhi seseorang tidak dapat
mentafsir mesej yang disampaikan kepadanya dengan tepat
(h) Pengaruh elemen
masa dan elemen etika ke atas keberkesanan perundingan seorang pengurus
kewangan dengan pihak bank :
· Masa
-jumlah masa yg ditetapkan semasa hendak menjalankan
rundingan
-pengurus memastikan masa perundingan yang sesuai dan
mencukupi bagi sesuatu rundingan serta menepati masa
· Etika
-prinsip akhlak /moral yg dipegang oleh seorang individu
-pengurus harus mematuhi peraturan dan menghormati langkah
serta proses untuk mendapatkan hasil daripada rundingan yg dilakukan
STPM 2014
1. (f) Proses
mendengar yang berlaku semasa Puan Sakinah, seorang pengurus pemasaran,
mendengar pembentangan laporan jualan oleh Eksekutif Jualan :
-Menerima. Puan Sakinah akan menerima maklumat yang disampaikan
oleh Eksekutif Jualan.
-Memahami. Puan Sakinah akan memahami maklumat dengan mentafsir
maksud mesej yang diterima daripada Eksekutif Jualan.
-Mengingati. Puan Sakinah , mengimbas kembali dan memadankan
dengan maklumat sedia ada dalam ingatnya.
-Menilai. Puan Sakinah mentafsir kesahihan maklumat yang
disampaikan oleh Eksekutif Jualan.
-Memberi tindak balas. Puan Sakinah memberi maklum balas
seperti bertanyakan soalan .
(a) Empat kebaikan penggunaan sistem
teknologi maklumat dalam perniagaan perkhidmatan pelancongan :
-menyimpan maklumat pelanggan
-mempercepat penyebaran maklumat
-menjimatkan kos komunikasi antara cawangan
-memudahkan proses pembayaran secara online
2. (b) Proses komunikasi :
1.Penghantar
-merupakan individu yang menghantar mesej dan memulakan
proses komunikasi
-sumber maklumat dan mencetuskan mesej yang akan dihantar
kepada penerima
-contoh, pengurus pemasaran mempunyai maklumat yang ingin disampaikan kepada staf
2.Enkod
-merupakan tindakan penghantar menterjemahkan mesej kepada simbol-simbol
yang dapat difahami oleh penerima seperti perkataann, gerakan anggota, ayat
-contoh, maklumat diterjemahkan secara lisan atau bertulis
oleh pengurus pemasaran
3.Saluran
-merupakan alat perantaraan yang digunakan oleh penghantar
untuk hantar mesej kepada penerima
-mesej disalurkan secara lisan atau melalui tulisan, visual
atau ditafsirkan oleh penerima bagi memahami maksud mesej
4.Dekod
-merupakan tindakan penerima mentafsirkan mesej yang
diterima daripada penghantar kepada makna yang difahami oleh penerima
-mesej akan didekod oleh penerima yang akan cuba
menginterpretasikan perkataan, perbuatan, tulisan untuk memahami maksud mesej
ini
-staf cuba menterjemahkan maklumat ke dalam bentuk yang
mudah difahami
5.Penerima
-orang yang menjadi sasaran mesej
-penerima akan menterjemahkan mesej yang diterima
berdasarkan pengalaman, budaya, latar belakang kelaurga atau pendidikan
6. Maklum balas
-merupakan tindak balas terhadap penerimaan dan permahaman
mesej oleh penerima yang berbentuk lisan atau melalui tulisan
-berlaku apabila penerima memberi respons terhadap mesej
yang disampaikan
-maklum balas boleh membantu penghantar untuk menilai
keberkesanan mesej yang telah dihantar kepada penerima
-contoh, maklum balas akan berlaku apabila staf memberikan
idea, cadangan bantahan, arahan
STPM 2014 (U)
1.(f) Dua bentuk
komunikasi dalam Syarikat AA Padu yang terdiri daripada jabatan pemasaran dan
jabatan kewangan :
· Komunikasi menegak
-komunikasi yang melibatkan pertukaran maklumat antara dua
atau lebih pekerja pada peringkat kedudakan yang berlainan tetapi daripada
jabatan yang sama dalam hierarki organisasi
-contoh, Ketua Jabatan Pemasaran memberi arahan kepada pengurus
pemasaran
· Komunikasi mendatar
-komunikasi yang melibatkan pertukaran maklumat antara dua
atau lebih pekerja pada peringkat atau kedudukan yang sama tetapi daripada
jabatan yang berlainan dalam hierarki organisasi
-contoh, Ketua Jabatan Pemasaran berkomunikasi dengan Ketua
Jabatan Kewangan
(g) Dua strategi
perundingan yang digunakan antara seorang pengurus pembelian dengan pembekal :
· Good guy, bad guy
-good guy ialah sifat lembut-lembut dan sopan manakala bag
guy ialah sifat agresif yang mendesak semasa perundingan berlaku
-seorang pengurus menggunakan good guy akan memujuk pihak
lawan supaya sanggup menerima tawaran yang disarankannya manakala bad guy ialah
seorang pengurus yang akan bersifat tegas dan tidak mahu bertolak ansur dalam
sesuatu tawaran
-contoh, pengurus pembelian bertindak agresif dan mendesak
untuk membeli produk pada harga yang lebih rendah manakala pembekal akan
menawarkan harga yang lebih sesuai dengan cara memujuk dan bersopan
· Nibbling
-berlaku apabila sesuatu pihak membuat permintaan selepas
perundingan dicapai
-apabila persetujuan tercapai, pihak tersebut akan
mengemukakan permintaan baharu yang lain
-contoh, pengurus pembelian meminta pengurangan harga secara
sedikit demi sedikit daripada pembekal. Persetujuan pengurangan tersebut perlu
dicapai pada setiap kali berlakunya permintaan pengurangan harga.
(h) Dua kegunaan
intranet dalam sebuah bank :
-sebagai alat penyampai dan aplikasi. Contohnya, menggunakan
kaedah kolaborasi untuk memudahkan kerja berkumpulan
-digunakan sebagai satu platform untuk perubahan budaya
korporat. Contohnya, melaksanakan peraturan atau gerak kerja
2. (b) Teknologi
Maklumat dan Telekomunikasi (ICT) boleh meluaskan peluang perniagaan :
· Laman web social
-perkhidmatan yang membenarkan individu membentuk social
secara dalam talian untuk pelbagai tujuan dan aktiviti seperti perkongsian
maklumat
-penggunaan laman web social ini dalam perniagaan adalah
bertujuan untuk mencari dan mendapatkan pelanggan, mengiklankan produk dan
perkhidmatan, meluaskan jaringan perniagaan dan sebagainya
-contoh, Facebook, Blog, Twitter
· E-mel
-merupakan surat, pesanan, mesej dalam bentuk fail komputer
yang dikirim dan diterima melalui sistem rangkaian komputer
-penggunaan e-mel memudahkan promosi dan pengesahan transaksi
-contoh, G-mail, Hot-mail
· e-pemasaran
-kaedah mengkomunikasikan, mempromosikan dan memasarkan
produk secara dalam talian
-memudahkan pembeli membuat capaian atau akses kepada produk
dan membuat tempahan
· e-dagang
-proses menjalankan perniagaan melalui rangkaian computer
atau internet seperti membeli dan menjual barang atau perkhidmatan, membuat
tempahan, dan pembayaran barang secara dalam talian
-penggunaannya membolehkan perniagaan meningkatkan hasil
jualan, mengurangkan kos pengambilan pekerja dan berkeupayaan mendapat
pelanggan baru
-contoh, e-pay, MOL dan e-shop
· e-banking
-bertujuan untuk melakukan urusan perbankan secara dalam
talian seperti urusan pembayaran menggunakan laman web bank yang dilengkapi
dengan ciri-ciri keselamatan
-penggunaannya memudahkan pelanggan bank membayar bil,
membuat pindahan bank, membuat pelaburan, menyemak baki akuan
-contoh, Maybank2u, CIMB Clicks
· SMS
-khidmat pesanan ringkas iaitu khidmat yang membolehkan teks
ringkas dihantar dan diterima dengan menggunakan telefon bimbit dan computer
peribadi
-penggunaan SMS membolehkan perniagaan membuat promosi
jualan barang dan perkhidmatan, memudahkan dan melancarkan pengurusan
organisasi dan menjimatkan masa
-contoh, Messenger, WeChat
STPM 2015
1.(f) Halangan
komunikasi :
i. Semantik –merupakan
halangan yang disebabkan oleh perkataan yang bawa banyak makna, kekaburan makna
perkataan. Contoh, perkataan ‘prima facie’ hanya boleh difahami oleh seseorang
yang memahami bahawa ia berkait dengan bahasa undang-undang.
ii. Sosiologikal –halangan
yang disebabkan oleh tahap umur, budaya, jantina, agama dan sebagainya.
Contoh, Presiden sesebuah syarikat kurang memberi perhatian
kepada cadangan staf operasi kerana staf tersebut adalah bawahan.
(g) Dua perbezaan
antara komunikasi lisan dengan komunikasi bukan lisan (bertulis) :
Dimensi |
Komunikasi
lisan |
Komunikasi
bukan lisan |
Media |
Melalui suara, tutur kata / percakapan |
Melalui huruf, symbol, abjad |
Maklum balas |
Diperoleh dengan segera |
Lambat diterima |
(h) Dua teknik mendengar secara aktif dan fungsi mendengar secara aktif :
Teknik :
-Mengulang maksud pembicara.Pendengar menyebut semula maksud
isi pembicara untuk memastikan kefahamannya.
-Meluahkan kefahaman terhadap perasaan pembicara.Pendengar
menghayati perasaan emosi / isi hati yang dialami oleh pembicara.
Fungsi :
-dapat membuat keputusan dengan lebih tepat kerana semua
maklumat telah didengari dengan baik
-mendapat kefahaman yang tinggi tentang sesuatu perkara yang
didengar
STPM 2015 (U)
1.(f) Enkod dan dekod
dalam proses komunikasi :
· Enkod
-proses mentafsir idea yang ingin disampaikan oleh
penghantar kepada penerima
-idea diringkaskan kepada bentuk tulisan, gambar, symbol
untuk mudah difahami
-contoh, pengurus menghantar memo kepada pekerja mengenai
jadual baharu berkaitan perubahan waktu kerja
· Dekod
-proses mentafsir idea daripada penghantar kepada penerima
supaya boleh digunakan oleh penerima
-penerima menterjemahkan maklumat berdasarkan pengalaman,
pendidikan
-contoh, pihak pekerja menerima dan memahami memo daripada
pengurus berkaitan dengan perubahan waktu kerja
(g) Dua bentuk
komunikasi bukan lisan dan kesannya terhadap keselamatan pengunjung premis
perniagaan :
· Visual
-komunikasi melalui pengunaan symbol carta dan graf, gambar,
design dan gambar rajah
-contoh, gambar pada kon keselamatan orang tergelincir
bermaksud lantai basah dan licin, kemalangan boleh berlaku
-pengunjung premis perniagaan perlu berhati-hati
· Bertulis
-komunikasi melalui perkataan dalam bentuk sehala atau
formal
-contoh, amaran bertulis “DILARANG MEROKOK” kerana premis
perniagaan adalah zon bebas merokok
· Bahasa badan
-komunikasi melalui pergerakan, perlakuan , mengeluarkan
bahasa isyarat
-contoh, pengawal keselamatan premis perniagaan menunjuk
arah dengan tangan mengarahkan pengunjung premis menggunaka laluan lain yang
selamat
(h) Maksud intranet
dan kegunaannya dalam organisasi yang mempunyai banyak cawangan :
Maksud intranet
-jaringan korporat yg menggunakan piawaian internet korporat
persendirian dan teknologi internet yang lain utk berkomunikasi antara orang
perseorangan atau sekumpulan individu dalam sesebuah organisasi.
Kegunaan
-memudahkan perkongsian maklumat dalam kalangan ahli
organisasi di semua cawangan
-meningkatkan mutu perkhidmatan pelanggan kerana maklumat
yang hendak disampaikan kepada pelanggan oleh semua cawangan adalah selaras
-mengurangkan kos penggunaan kertas kerana semua maklumat
tentang organisasi boleh diakses oleh semua cawangan tanpa perlu dicetak
3.(b) Lima taktik
perundingan yang boleh digunakan oleh kesatuan sekerja untuk mendapat kenaikan
gaji daripada majikannya.
· Good guy, bad guy
-good guy bersifat dan bertindak lemah lembut serta bersopan
sementara bad guy bersifat kasar dan bertindak agresif dan mendesak semasa
perundingan
-contoh, good guy ialah kumpulan kesatuan yang berlemah lembut dan bersopan sementara kumpulan bad guy pula bertindak kasar dan agresif dan mendesak majikan menaikkan kadar gaji
· Nibbling
-satu pihak memberi tekanan kepada pihak yang satu lagi
supaya memenuhi permintaan dan mengenakan syarat tambahan yang bukan tujuan
asal perundingan
-contoh, selain meminta kenaikan kadar gaji, kesatuan sekerja turut meminta kenaikan elaun kerja lebih masa dan bonus
· Trail balloon
-pihak mengemukakan satu cadangan terakhir sebagai jalan
penyelesaian masalah
-contoh, kesatuan sekerja membentangkan kehendak yang maksimum terhadap kenaikan gaji
· Red herring
-pihak mengalih perhatian pihak lain daripada satu isu yang
utama kepada isu sampingan
-contoh, kesatuan sekerja akan mengalihkan perhatian pihak
majikan daripada kenaikan gaji kepada kenaikan elaun dan bayaran lebih masa
kerja
-langkah yang keterlaluan yang digunakan oleh sesuatu pihak
untuk memaksa pihak lain menerima sesuatu ketetapan
-contoh, kesatuan sekerja mengancam untuk mengadakan mogok
jika isu kenaikan gaji tidak diluluskan
Apparent withdrawal
-perlakuan berpura-pura menarik diri daripada perundingan
agar pihak lain merasa terdesak untuk bersetuju dengan sesuatu perkara yang
dicadangkan
-contoh, kesatuan sekerja berpura-pura menunjukkan tidak berminat untuk meneruskan perundingan
· Limited authority
-pihak mencari alasan dengan berpura-pura menyatakan mereka
tidak ada kuasa berkaitan isu yang dirundingkan atau untuk membuat sesuatu
keputusan
-contoh, pihak wakil kesatuan sekerja yang berunding
menangguhkan keputusan dengan alas an beliau tidak mempunyai autoriti dan perlu
merujuk kepada ahli lain sebelum keputusan dapat diberikan
STPM 2016
1.
-
-menyampaikan visi, misi, objektif, strategi kepada pekerja di setiap tahap pengurusan
-menerangkan dasar, polisi, peraturan, arahan dan prosedur kepada seluruh ahli organisasi
-memberi arahan kepada pekerja bawahan
Tiga tujuan komunikasi menegak dari bawah ke atas :
-memberikan cadangan / menyalurkan idea dari pekerja kepada pihak atasan untuk tujuan penambahbaikan
-memberi laporan seperti laporan kewangan kepada pihak pengurusan atasan
-menjelaskan/menyatakan masalah yang dihadapi untuk diambil tindakan oleh pengurusan atasan bagi menyelesaikan sesuatu masalah
(g) Empat kepentingan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pengurusan inventori sebuah pasar raya :
-dapat mengetahui baki awal inventori, jumlah yang telah dijual dan baki tertinggal (akhir) inventori
-dapat membekalkan maklumat harga setiap inventori dan kuantiti diperlukan
-dapat membekalkan maklumat pembekal seperti alamat, nombor telefon, kuantiti yang boleh dibekalkan
-dapat mengetahui tarikh pembelian dan tarikh luput sesuatu inventori
(i) Empat faedah mesyuarat :
-menyelesaikan masalah dengan segera kerana semua perkara dibincangkan sebelum sesuatu keputusan dibuat
-menerima maklum balas cepat kerana wujud komunikasi bersemuka, sebarang kekeliruan dapat diperjelaskan
-keputusan diambil secara kolektif oleh ahli mesyuarat dan mendapat persetujuan bersama
-minit mesyuarat dapat menjadi bukti atau eviden keputusan yang diambli dan boleh dijiadikan rujukan
STPM 2016 (U)
1.(g) Bentuk komunikasi yang berlaku :
· Komunikasi mendatar
-melibatkan pertukaran maklumat antara dua pekerja atau lebih yang mempunyai awatan yang setara atau sama tetapi di jabatan yang berbeza dalam hierarki organisasi
-contoh, pengurus kewangan berkomunikasi dengan pengurus sumber manusia
· Komunikasi mendatar sehala
-berlaku antara pengurus sumber manusia dengan pengurus kewangan iaitu mempunyai jawatan yang setara tetapi di jabatan yang berbeza
-contoh, apabila pengurus sumber manusia memaklumkan pengurus kewangan mengenai keperluan syarikat menambah pekerja di tahun hadapan supaya pengurus kewangan akan mengambil tindakan untuk dimasukkan perkara tersebut di dalam penyediaan bajet tahun hadapan
· Komunikasi mendatar dua hala
-berlaku bila mana pengurus pengeluaran bertukar-tukar maklumat /berbincang dengan oengurus pemasaran mengenai bentuk promosi yang berksesan untuk memperkenalkan produk baharu di pasaran
(h) Kegunaan memorandum sebagai media komunikasi berkesan dalam sebuah organisasi :
-ialah media komunikasi bertulis yang melibatkan pengaliran mesej sehala seperti arahan, perintah desakan, permintaan, rayuan yang hanya digunakan dalam organisasi sahaja
-digunakan untuk menyampaikan arahan ringkas bertulis berkaitan dengan tugas rasmi daripada pegawai di peringkat atas kepada pegawai bawahannya
-digunakan oleh pegawai yang mempunyai kedudukan/pangkat dan kuasa yang lebih tinggi dalam memutuskan beberapa perkara berbangkit
-contoh, memorandum digunakan untuk menentukan tarikh dan masa untuk mengadakan mesyuarat dan membuat teguran kepada pekerja bawahan
Media komunikasi bertulis yang lebih baik daripadanya :
-email iaitu media komunikasi secara elektronik terbuka dan boleh diakses di mana-mana dengan cepat
STPM 2017
1.(g) Tiga halangan komunikasi :
· Fizikal
-gangguan fizikal yang wujud secara terus dan nyata yang akan memberi kesan kepada keberkesanan komunikasi seperti bunyi kenderaan
· Psikologikal
-halangan yang disebabkan oleh cara berfikir yang berkaitan dan tanggapan yang berbeza antara pengirim dan penerima
· Sosiologikal
-halangan yang wujud dalam interaksi sosial dan budaya yg berbeza antara ahli masyarakat yang berkaitan dengan budaya, status, latar belakang social ahli masyarakat
· Semantik
-halangan penggunaan perkataan yang mempunyai makna yang berbeza seperti daki, alamat dan perang
(h) Dua kaedah mendengar secara berkesan yang perlu diamalkan oleh seorang penyelia semasa menerima sesuatu laporan daripada pekerjanya :
· Mendengar secara empati dan objektif
-penyelia berusaha memahami dan menghayati perasaan yang dialami oleh penghantar mesej
-penyelia juga menilai maksud mesej yang disampaikan oleh pekerjanya dengan adil tanpa berat sebelah
· Mendengar secara kritikal dan non-judgemental
-penyelia dapat menganalisis dan menilai laporan yang diterima
-pada masa yang sama penyelia perlu cuba untuk mengelak daripada membuat penghakiman yang awal
· Mendengar secara cetek dan mendalam
-penyelia memberi tumpuan kepada mese berbentuk lisan
-penyelia mendengar untuk memahamimaksud tersurat dalam laporan yang disampaikan
-penyelia juga perlu memahami maksud tersirat laporan tersebut
3. Lima jenis komunikasi dalam sebuah organisasi perniagaan :
· Perbincangan
-berlaku dalam kumpulan kerja atau antara kumpulan kerja
-perbincangan dalam kumpulan kerja bagi membuat perancangan / menyelesaikan masalah
· Mesyuarat
-komunikasi yang melibatkan pengaliran dua hala antara ahli kumpulan dalam sesuatu situasi yang formal
-setiap ahli mesyuarat mencetuskan idea yang bernas untuk menghasilkan satu keputusan yang terbaik
· Ucapan
-komunikasi sehala yang melibatkan pengaliran maklumat daripada pemberi kepada audien
-mesej ucapan kepada pekerja adalah untuk memberikan maklumat tentang pekerja, arahan kerja, dasar dan prosedur kerja dan motivasi
· Visual
-komunikasi melalui penggunaan carta, graf, gambar, carta aliran
-simbol yang bermakna
· Bertulis
-komunikasi melalui penggunaan tulisan dalam bentuk sehala/formal
-contoh, surat menyurat, memorandum, laporan
STPM 2017 (U)
1.(f) Bentuk komunikasi mendatar :
-melibatkan pertukaran idea atau maklumat antara individu atau pekerja dalam kumpulan jawatan yang sama bagi jabatan yang berbeza
-contoh, pengurus R&D berkomunikasi dengan pengurus pemasaran
Dua kelebihan bentuk komunikasi ini :
-menggalakkan koordinasi antara jabatan yang berbeza dalam sebuah organisasi
-menyelesaikan masalah kerja yang melibatkan operasi dua unit/jabatan yang berbeza
(g) Langkah keempat dalam proses mendengar :
-Menilai
Dua tujuan langkah ini dilakukan oleh pendengar :
-mendapatkan pemahaman tentang mesej yang didengar
-mengintepretasikan maksud tersebut
(h) Dua teknik mendengar secara aktif :
· Mengulang maksud pembicara
-pendengar mengulangi kata-kata pembicara berulang kali terutama fakta dan maklumat penting
-contoh, pegawai kewangan mengulangi kata-kata pengarah urusan terutama yang melibatkan fakta
· Menanya soalan
-pendengar menanyakan soalan terhadap perkara yang tidak difahami atau kurang jelas
-contoh, pegawai kewangan akan bertanya soalan jika terdapat elemen-elemen yang tidak difahami tentang belanjawan yang dibentangkan oleh pengarah urusan
4. Tiga tahap perundingan yang boleh dilakukan di dalam sebuah organisasi :
· Intrapersonal
-merujuk kepada perundingan yang berlaku dalam diri individu itu sendiri
-seseorang individu itu tidak membuat perundingan dengan individu yang lain tetapi memproses sendiri berdasarkan maklumat yang diperoleh
· Interpersonal
-merujuk kepada perundingan yang dijalankan secara berkumpulan
-tahap perundingan ini adalah dinamik kerana sentiasa memikirkan cara bagaimana hendak mempengaruhi antara satu sama lain
· Intrajabatan
-perundingan dijalankan dalam jabatan yang sama
-untuk menyelesaikan masalah yang hanya berlaku dalam jabatan sahaja
STPM 2018
7. Tiga jenis media komunikasi :
· Bersemuka
-komunikasi secara bersemuka melibatkan dua atau lebih pihak yang melakukan proses komunikasi yang bertemu secara berhadapan untuk membincangkan sesuatu perkara di tempat yang sama
· Telefon
-kaedah komunikasi yang dilakukan antara dua pihak yang berada di tempat yang berjauhan dan sukar untuk berjumpa secara bersemuka
· Buletin
-komunikasi sehala yang diterbitkan oleh organisasi secara berkala sama ada secara mingguan ataupun bulanan
8. Empat strategi dan taktik yang boleh digunakan semasa sesi perundingan antara seorang peniaga dengan pembekal :
-Good guy, bad guy
-Nibbling
-Trial balloon
-Apparent authority
13. Lima peranan dan kepentingan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pengurusan perniagaan pemasangan kereta :
· Peranan dalam pengeluaran
-dalam bidang pengeluaran, teknoligi maklumat digunakan dengan sepenuhnya terutamanya dalam reka cipta produk iaitu menggunakan Computer Aided Design (CAD)/CAM
-proses pengeluaran kebanyakan mesin diprogramkan untuk berjalan secara automatic dengan menggunakan sistem computer
-penggunaan ICT dapat mempercepatkan proses pengeluaran dan menghasilkan produk mengikut standard yang ditetapkan
-contoh, syarikat menggunakan CAM bagi mempercepatkan proses pemasangan kereta
· Peranan dalam pemasaran
-kemudahan ICT dapat mempercepatkan data diperoleh dan dianalisis dengan cepat dan tepat dalam proses melakukan penyelidikan pemasaran
-sesuatu maklumat dapat disebarkan dengan cepat dengan menggunakan kemudahan ICT
-contoh, penggunaan laman sesawang untuk menghebahkan produk yang dikeluarkan
· Peranan dalam kewangan
-penggunaan ICT dapat mengurangkan kos penyediaan perancangan kewangan serta penyediaan belanjawan kewangan syarikat
-penerimaan dan pembayaran wang boleh dilakukan dengan menggunakan kad debit melalui ATM atau internet banking
· Peranan dalam perakaunan
-penggunaan ICT dalam bidang perakaunan dapat meningkatkan kecekapan dari segi penyimpanan rekod transaksi
-penggunaan perisian khusus seperti USB Accounting dapat mempercepatkan proses penyediaan laporan kewangan dengan cepat dan tepat
-contoh, jabatan kewangan menyediakan bajet tahunan menggunakan perisian perakaunan
· Peranan dalam komunikasi
-penggunaan ICT dapat mempertingkatkan lagi sistem komunikasi terutamanya komunikasi dalam organisasi
-komunikasi berkesan juga dapat digunakan di antara pihak organisasi dengan pihak kuar organisasi dengan lebih berkesan dan cekap
-contoh, syarikat menerima sebut harga daripada pembekal menerusi e-mel
STPM 2018 (U)
6. Proses mendengar :
(a) Memahami :
-pendengar mentafsir dan menganalisis maksud mesej yang diterima
-proses memahami mesej melibatkan dua aspek pertimbangan iaitu aspek emosi dan aspek pemikiran
(b) Mengingati :
-mesej yang didengar akan disimpan di dalam minda pendengar dan mengimbas kembali pesanan penghantar
7. Dua elemen perundingan antara pegawai pemasaran dengan pembekal :
· Maklumat
-menyampaikan tujuan serta matlamat sesuatu perundingan diadakan
-kedua-dua pihak perlu mempunyai maklumat yang lengkap serta fakta yang tepat berkaitan dengan apa yang hendak dirundingkan
· Masa
-jumlah masa yg ditetapkan semasa hendak menjalankan rundingan
- memastikan masa perundingan yang sesuai dan mencukupi bagi sesuatu rundingan serta menepati masa
12. Proses komunikasi yang berlaku antara seorang pengurus pemasaran pakaian sukan dengan pekerjanya semasa mesyuarat :
1.Penghantar
-merupakan individu yang menghantar mesej dan memulakan proses komunikasi
-sumber maklumat dan mencetuskan mesej yang akan dihantar kepada penerima
-contoh, pengurus pemasaran pakaian sukan mempunyai maklumat yang ingin disampaikan kepada pekerjanya semasa mesyuarat
2.Enkod
-merupakan tindakan penghantar menterjemahkan mesej kepada simbol-simbol yang dapat difahami oleh penerima seperti perkataann, gerakan anggota, ayat
-contoh, maklumat diterjemahkan secara lisan atau bertulis oleh pengurus pemasaran pakaian sukan
3.Saluran
-merupakan alat perantaraan yang digunakan oleh penghantar untuk hantar mesej kepada penerima
-contoh, pengurus pemasaran pakaian sukan menyalurkan mesej secara lisan atau melalui tulisan, visual dan melalui computer
4.Dekod
-merupakan tindakan penerima mentafsirkan mesej yang diterima daripada penghantar kepada makna yang difahami oleh penerima
-mesej akan didekod oleh penerima yang akan cuba menginterpretasikan perkataan, perbuatan, tulisan untuk memahami maksud mesej ini
-contoh, pekerja cuba menterjemahkan maklumat daripada pengurus pemasaran pakaian sukan ke dalam bentuk yang mudah difahami
-orang yang menjadi sasaran mesej
-penerima akan menterjemahkan mesej yang diterima berdasarkan pengalaman, budaya, latar belakang kelaurga atau pendidikan
-contoh, penerima mesej ialah pekerja
6. Maklum balas
-merupakan tindak balas terhadap penerimaan dan permahaman mesej oleh penerima yang berbentuk lisan atau melalui tulisan
-berlaku apabila penerima memberi respons terhadap mesej yang disampaikan
-maklum balas boleh membantu penghantar untuk menilai keberkesanan mesej yang telah dihantar kepada penerima
-contoh, maklum balas akan berlaku apabila pekerja memberikan idea, cadangan bantahan, arahan kepada pengurus pemasaran pakaian sukan
No comments:
Post a Comment