Pembuatan Keputusan
STPM 2013
1. (i) Dua jenis keputusan dalam pengurusan organisasi pengeluaran
automobil :
· Keputusan rutin
-keputusan yang dibuat berdasarkan
masalah yang biasa berlaku
-masalah ini dapat dijangka dan boleh diatasi dengan menyediakan dasar, polisi, prosedur, dan peraturan
-keputusan yang boleh diprogramkan
-contoh, masalah pembelian komponen
yang biasa bagi pengeluaran automobile
· Keputusan tidak rutin
-keputusan tidak dirancang dan
digunakan pada masa tertentu sahaja
-digunakan untuk menyelesaikan
masalah yang tidak berstruktur seperti menghadapi persaingan daripada pengeuar
automobil yang lain /pekerja berhenti secara tiba-tiba
-keputusan ini dikenal sebagai
keputusan yang tidak deprogram
(j) Dua kebaikan penggunaan alat pembuatan keputusan dalam bentuk data
dan graf :
-persembahan grafik lebih jelas dan
mudah difahami
-menjimatkan kos masa dan tenaga
STPM 2013 (U)
1. (i) Dua kaedah yang boleh digunakan untuk mengutip data dalam proses
pembuatan keputusan :
· Soal selidik
-penyelidik perlu memberikan set
soal selidik kepada responden untuk mendapatkan maklumat
-maklum balas yang diberikan akan
dijadikan data/sumber bagi membuat sesuatu keputusan
· Temu bual
-penyelidik perlu berjumpa dan
menemu bual pihak yang terlibat atau responden sesuatu isu untuk membuat
keputusan yang dikehendaki
(j) Dua faktor yang boleh mempengaruhi pembuatan keputusan :
· Faktor kedapatan maklumat
-merangkumi cara atau kaedah,
kualiti, kuantiti dan jangka masa mendapat maklumat yang berkaitan dengan pembuatan
keputusan
· Faktor kecekapan pembuat keputusan
-meliputi aspek pengalaman,
pengetahuan, ciri-ciri personaliti yang ada pada pembuat keputusan
STPM 2014
1. (e) Tiga proses membuat keputusan dalam mengenal pasti perniagaan
baharu :
-mengenal pasti masalah yang sedang
dihadapi oleh perniagaan sedia ada
-mengutip data
iaitu kumpul maklumat inventori perniagaan yang sedia ada di kawasan yang
dipilih untuk kenal pasti kekurangan yang ada dan maklumat berkaitan setiap
perniagaan sedia ada melalui kaji selidik, pemerhatian dan maklum balas
daripada pelanggan
-menganalisis
data iaitu membuat penilaian terhadap data yang telah dikumpul
(h) Teknik Delphi :
-kaedah pembuatan keputusan yang
kreatif dan memerlukan masa yang lama
-ahli kumpulan akan menyumbangkan
idea melalui beberapa pusingan
-ahli tidak akan bersemuka dan
identiti ahli dirahsiakan
Teknik Nominal :
-kumpulan panel yang berstruktur
yang memberi peluang kepada ahli untuk memberi idea dan alternatif
-digunakan untuk mendapatkan idea
yang terhad
-keputusan dibuat melalui
persetujuan majoriti dalam masa yang singkat
(i) Tiga faktor kedapatan maklumat dalam pembuatan keputusan lokasi
perniagaan :
· Cara mendapatkan maklumat
-jika cara mendapatkan maklumat
adalah jelas dan sumber yang sahih, maka keputusan adalah baik
-contoh cara mendapatkan maklumat
tentang lokasi perniagaan boleh dilakukan dengan melakukan soal selidik kepada
bakal pelanggan dan membuat pemerhatian terhadap persaingan
-maka, kaedah yang digunakan adalah
menyeluruh dan seterusnya pemilihan lokasi perniagaan adalah tepat
· Kuantiti maklumat
-sekiranya maklumat yang diperoleh
adalah banyak dan dari pelbagai sumber, maka keputusan pemilihan lokasi
perniagaan adalah tepat
· Jangka masa mendapatkan maklumat
-sekiranya mempunyai jangka masa
panjang, maka maklumat lebih banyak dan berkualiti, keputusan lokasi perniagaan
juga lebih tepat
STPM 2014 (U)
1.(i) Maksud pembuatan keputusan :
-merujuk kepada suatu proses
penyelesaian masalah dengan memilih satu cara atau tindakan yang terbaik antara
beberapa alternative
(ii) Tiga kebaikan pembuatan keputusan menggunakan Teknik Delphi :
-boleh memperoleh idea yang banyak
daripada pelbagai pihak
-setiap idea dan pendapat yang
diperoleh perlu dirahsiakan identiti orang yang memberi idea dan pendapat
tersebut
-amat sesuai untuk mendapatkan idea
yang berkaitan dengan isu-isu sensitive
(j) Dua faktor situasi pembuatan keputusan :
· Pembuatan keputusan dalam keadaan kepastian
-situasi pembuat keputusan
mempunyai maklumat yang lengkap, tepat dan jelas tentang punca masalah dan
alternatif penyelesaian
-kesannya, hasil yang akan
diperoleh daripada keputusan yang dibuat adalah lebih tepat
· Pembuatan keputusan dalam keadaan risiko
-situasi pembuat keputusan
mempunyai maklumat yang kurang lengkap, cukup dan jelas tentang punca masalah
-kesannya,hasil yang akan diperoleh
daripada keputusan yang dibuat adalah tidak jelas dan masih tertakluk kepada
keberangkalian
STPM 2015
1. (i) Tiga langkah pertama dalam proses pembuatan keputusan yang
menngunakan kaedah statistik deskriptif :
· Mengenal pasti masalah
-pembuat keputusan perlu mengenal
pasti punca /sebab masalah dan mentakrifkannya dengan jelas
-contoh, pengurus mendapati untung
syarikat telah merosot, maka pengurus harus mengenal pasti sama ada disebabkan
oleh kenaikan kos pengeluaran, penurunan dalam permintaan atau sebab lain
· Mengutip data
-pengurus harus mengutip data
daripada sumber dalaman organisasi atau sumber luaran organisasi seperti
pasaran dan pengguna
-contoh, kaedah yang boleh digunakan
adalah soal selidik, temu bual, bahan bukti, pemerhatian
· Menganalisis data
-pengurus harus menganalisis
maklumat untuk mengesahkan masalah sebenar yang dihadapi oleh syarikat
-contoh, pengurus boleh mengkaji
data tentang trend kos pengeluaran tahun
yang lepas sebagai langkah untuk mengurangkan kos pengeluaran
(j) Tiga faktor kecekapan pembuat keputusan :
· Personaliti
-jika pengurus bersikap
konservatif, dia akan sentiasa berhati-hati dalam mengambil tindakan manakala
pengurus yang bersikap kesempurnaan
mementingkan keputusan yang lengkap
· Kreativiti
-kemampuan menjana idea baharu
untuk menyelesaikan masalah
· Kebijaksanaan
-merujuk kepada tahap pengetahuan,
pengalaman, pendidikan yang dimiliki oleh seseorang mempengaruhi proses membuat
keputusan
STPM 2015 (U)
1. (j) Jenis keputusan yang dibuat oleh Syarikat Maju untuk membuka
cawangan baharu di luar negara :
-keputusan tidak rutin kerana ianya
jarang berlaku
-masalah yang tidak dapat dijangka
dan keputusan yang diambil tepat dan betul atau sebaliknya
-keputusan perlu banyak maklumat
dan data supaya keputusan yang diambil adalah tepat dan betul
(j) Faktor kedapatan maklumat memberikan pengaruh kepada pembuatan
keputusan oleh sebuah syarikat membuat pakaian :
· Ketersediaan maklumat /cara mendapatkan maklumat
dan masa
-maklumat boleh diperoleh pada
bila-bila masa yang diperlukan
-maklumat hendaklah disimpan secara
sistematik supaya mudah diperoleh
-contoh, semua maklumat pembekal
kedai runcit, semua maklumat pembekal barang kedai seperti alamat, harga
disimpan dalam pengkalan data dan mudah diakses pada bila-bila masa dikehendaki
·
Maklumat yang lengkap/kuantiti maklumat
-maklumat perlu lengkap dan
sentiasa dikemas kini
-contoh, maklumat pembekal perlu
lengkap alamat, jenis kuantiti bekalan, kuantiti yang boleh dibekalkan
·
Ketepatan maklumat
-maklumat mesti tepat dan
menggambarkan keadaan sebenar
-sumber maklumat perlu sah dan
boleh dipercayai
-contoh, maklumat dan data penduduk
taman perumahan adalah terdiri daripada berpendapatan tinggi untuk menjual
barang yang berjenama
·
Maklumat yang bersesuaian/kualiti maklumat
-maklumat mengikut kesesuaian
dengan masalah yang dibincangkan
-contoh, trend pakaian masa kini
merupakan malumat yang penting kepada kedai butik pakaian
STPM 2016
1.(h) Konsep keputusan rutin :
-masalah yang biasa dan sering
berlaku
-masalah telah dapat dijangka dan
boleh diatasi dengan menyediakan dasar, polisi dan peraturan dalam organisasi
-menggunakankaedah yang telah
disediakan atau berstuktur seperti prosedur atau garis panduan
Keputusan tak rutin :
-masalah yang jarang atau tidak
pernah berlaku
-masalah yang baharu dan tidak
dijangka, tidak ada prosedur standard yang boleh dijadikan panduan
-menggunakan kaedah yang tidak
berstuktur atau tidak diprogram
(j) Dua faktor yang mempengaruhi pembuatan keputusan untuk mengeksport
produk makanan ke luar negara :
· Kedapatan maklumat
-kaedah mendapatkan maklumat
mengenai negara pengeksport dari aspek politik, perundangan, citarasa pengguna
dan kuasa beli, sosio budaya, dan taraf hidup dan pendapatan penduduknya
-kualiti dan kuantiti maklumat dan jangka masa memperoleh maklumat perlu
diberi perhatian
· Kecekapan pembuat keputusan
-kebijaksanaan dan kemahiran
membuat keputusan yang tepat berdasarkan kepada pengalaman dan taraf
pendidikannya
-personaliti dan nilai-nilai yang
diamalkan dan kreativiti juga mempengaruhinya
-contoh, mengesan peluang meluaskan
pasaran ke negara timur tengah
STPM 2016 (U)
1.(i) Tiga aspek yang boleh dipertimbangkan oleh pengurus semasa melaksanakan langkah ini :
-meniali alternatif dari aspek
keupayaan kewangan syarikat atau modal sama ada syarikat mampu alternatif tersebut
atau sebaliknya
-menilai alternatif dari aspek
keberuntungan yang akan diperoleh sekiranya memilih sesuatu alternatif dengan
membandingkan kos dan manfaat atau hasil yang akan diterima
-menilai alternatif dari aspek
keupayaan dan kemahiran sumber manusia yang diperlukan dalam melaksanakan
alternatif tersebut sama ada melatih pekerja sedia ada atau merekrut pekerja
baharu
STPM 2017
1. (j) Faktor kecekapan pembuat keputusan yang perlu ada pada seseorang pegurus untuk mencapai matlamat organisasi :
· Personaliti
-orang yang konservatif
berhati-hati mengambil keputusan apabila melibatkan risiko tinggi dan cekap
membuat keputusan berisiko rendah
· Kreativiti
-pembuat keputusan mencari idea
baharu dengan menggunakan pelbagai kaedah pembuatan keputusan seperti sumbang
saran
STPM 2017 (U)
1.(i) Langkah kedua dan ketiga dalam proses pembuatan keputusan :
· Mengutip data
-data yang relevan dengan masalah
yang dikenal pasti dikumpulkan
-semakin banyak dan tepat maklumat
yang diperoleh kebarangkalian keputusan yang tepat akan diperoleh
· Menganalisis data
-data yang telah dikutip dianalisis
menggunakan teknik tertentu untuk mendapat punca-punca masalah
-pengurus perlu memastikan data
yang dikutip mempunyai kualiti dan boleh dipercayai
(j) Tiga faktor situasi terhadap pembuatan keputusan :
· Kepastian
-melibatkan maklumat yang sifatnya
tepat atau tidak beubah-ubah atau tetap keadaannya
-risiko yang minimum, masalah yang
dihadapi diketahui sepenuhnya daripada aspek punca masalah melalui pengalaman
· Risiko
-melibatkan maklumat yang tidak
menentu atau kurang tepat atau tidak lengkap
-risiko kemungkinan keputusan akan
gagal atau berkesan
· Ketidakpastian
-melibatkan maklumat yang tidak
dapat diramalkan atau melibatkan faktor-faktor yang sifatnya selalu
berubah-ubah
-tidak mempunyai maklumat lengkap
mengenai masalah daripada aspek punca dan cara penyelesaianya
STPM 2018
9.(a) Dua jenis keputusan yang perlu dibuat oleh pengurus pengeluaran
dalam kilang membuat kasut :
· Keputusan rutin
-keputusan yang dibuat berdasarkan
sesuatu masalah yang biasa berlaku
· Keputusan tak rutin
-keputusan yang akan dibuat
terhadap sesuatu masalah yang tidak dapat dijangkakan
(b) Satu contoh bagi setiap jenis keputusan tersebut :
-contoh, keputusan rutin yang akan
dilakukan oleh pegawai pembelian di kilang membuat kasut adalah membuat pesanan
kain untuk membuat kasut daripada pembekal jika stok kain semakin berkurangan
-contoh, keputusan tak rutin adalah
kenaikan harga bahan mentah PVC kasut yang diimport dari negara China akibat
keadaan tukaran mata wang asing yang meningkat
STPM 2018 (U)
8.(a) Maksud :
Min- purata semua nombor dalam sampel
Mod- nombor yang berulang paling kerap dalam set data atau sampel
Median- titik tengah nombor setelah disusun menarik
(b) Hitung :
Min =23+66+62+45+88+53+45+35+70
9
= 487
9
=54.11
Mod =45
Median = 23,35,45,45,53,62,66,70,88
= 53
9. Dua faktor kecekapan pembuat keputusan yang perlu ada pada seseorang
pengurus untuk mencapai matlamat organisasi :
· Personaliti
-orang yang konservatif
berhati-hati mengambil keputusan apabila melibatkan risiko tinggi dan cekap
membuat keputusan berisiko rendah
· Kreativiti
-pembuat keputusan mencari idea
baharu dengan menggunakan pelbagai kaedah pembuatan keputusan seperti sumbang
saran
10. Tiga pengaruh faktor situasi terhadap pembuatan keputusan :
• Kepastian
-melibatkan maklumat yang sifatnya
tepat atau tidak beubah-ubah atau tetap keadaannya
-risiko yang minimum, masalah yang dihadapi diketahui sepenuhnya daripada aspek punca masalah melalui pengalaman
• Risiko
-melibatkan maklumat yang tidak
menentu atau kurang tepat atau tidak lengkap
-risiko kemungkinan keputusan akan gagal atau berkesan
• Ketidakpastian
-melibatkan maklumat yang tidak
dapat diramalkan atau melibatkan faktor-faktor yang sifatnya selalu
berubah-ubah
-tidak mempunyai maklumat lengkap
mengenai masalah daripada aspek punca dan cara penyelesaianya
13. Lima langkah dalam proses membuat keputusan rasional bagi mengatasi
masalah kemerosotan jualan kereta bagi Syarikat XYZ :
· Mengenal pasti masalah
- pembuat keputusan perlu mengenal
pasti punca /sebab masalah dan mentakrifkannya dengan jelas
-contoh, pengurus mendapati untung Syarikat XYZ telah merosot, maka pengurus harus mengenal pasti sama ada disebabkan oleh kenaikan kos pengeluaran, perubahan cita rasa pengguna, promosi yang tidak tepat, jurujual tiada kemahiran jualan atau sebab lain
· Mengutip data
-pengurus harus mengutip data
daripada sumber dalaman organisasi atau sumber luaran organisasi seperti
pasaran dan pengguna
-semakin banyak dan tepat maklumat
yang diperoleh maka kebarangkalian mendapat keputusan yang tepat akan diperoleh
-contoh, kaedah yang boleh digunakan untuk mengutip data terhadap masalah kemerosotan jualan kereta adalah soal selidik, temu bual, bahan bukti, pemerhatian
· Menganalisis data
-pengurus harus menganalisis
maklumat untuk mengesahkan masalah sebenar yang dihadapi oleh syarikat
-contoh, setelah dikenal pasti oleh pengurus pemasaran bahawa masalah sebenar berpunca daripada kenaikan kos pengeluaran menyebabkan harga kereta juga turut meningkat. Kesannya, masalah kemerosotan jualan kereta diwujudkan di Syarikat XYZ
· Menjana alternatif
-perlu mendapatkan dan
menyenaraikan pelbagai pilihan alternatif yang boleh menyelesaikan masalah
-pembuat keputusan memerlukan masa yang mencukupi untuk berbuat demikian berdasarkan data yang dianalisis
· Menilai alternatif
-analisis SWOT berupaya membantu
pengurus dalam menganalisis data
-menilai daripada segi kecukupan
maklumat sama ada risiko atau tidak, menilai sama ada realistic
-mengambil kira masalah dan kekangan yang mungkin wujud dalam perlaksanaan alternatif
-contoh, kemampuan syarikat XYZ daripada sumber kewangan, kos penyelenggaraan dan sebagainya akan diberi keutamaan dalam pemilihan alternatif
· Memilih alternatif
-alternatif yang pilih seharusnya menjanjikan
hasil terbaik dan menguntungkan organisasi dalam jangka masa pendek dan jangka
masa panjang
-pemilihan alternatif terbaik berdasarkan keupayaan syarikat dan peserkitaran organisasi
No comments:
Post a Comment